AutoMaatje is veel meer dan alleen maar iemand van A naar B brengen

Je moet best even slikken als je - tijdens een huisbezoek om een nieuwe klant in te schrijven voor AutoMaatje - hoort dat mevrouw al maanden aan huis gekluisterd zit, de muren op haar afkomen en ze o zo graag weer eens bij haar vriendin vier straten verderop op de koffie wil. Maar die paar honderd meter afstand is een barrière geworden sinds haar heupoperatie. Chauffeurs van AutoMaatje maken dergelijke bezoekjes mogelijk. ANWB AutoMaatje; een waardevol nieuw initiatief voor en door dorpsgenoten.
                                    
Ineke van Uden
01-02-2018, 23:17
AutoMaatje chauffeurs maken het voor minder mobiele dorpsgenoten mogelijk om weer midden in het leven te staan. De ene klant gebruikt AutoMaatje om naar een supermarkt gebracht te worden en vraagt de chauffeur mee de winkel in om samen boodschappen te doen. De ander vraagt bij AutoMaatje een rit aan om naar de huisarts, de kapper, de pedicure of naar het ziekenhuis te gaan. AutoMaatje kan meer bieden dan alleen de chauffeursdienst. De klanten van AutoMaatje vragen geregeld of de chauffeur bijvoorbeeld in het ziekenhuis mee wil lopen naar de controle-afspraak. En soms zelfs ook mee willen gaan bij het gesprek met de arts omdat twee mensen altijd meer horen dan één. Een chauffeur zal zich nooit opdringen. Als de klant zichzelf redt bij de arts, gaat de chauffeur echt niet ongevraagd mee naar binnen. Dan gaat hij of zij een kopje koffie drinken of even de krant lezen. AutoMaatje wordt steeds meer een bekend begrip binnen Son en Breugel. Wat dat betreft weet initiatiefnemer SonenBreugelVerbindt wel hoe ze dit soort zaken aan moet pakken. Het succes zingt zich rond. Wekelijks heeft coordinator Evelyn Kreukniet weer nieuwe aanmeldingen van nieuwe klanten én nieuwe chauffeurs. Inmiddels zijn er 126 klanten ingeschreven bij AutoMaatje en zijn er al 40 chauffeurs die hun diensten aanbieden. Een chauffeur rijdt met zijn eigen auto en krijgt een kilometervergoeding van 30 cent per kilometer. Dat rekent de klant aan het einde van de rit met de chauffeur af. Chauffeurs worden er niet rijk van. Ze doen het omdat ze plezier hebben in het vervoeren van minder mobiele mededorpsgenoten. Tijdens een chauffeurs-avond afgelopen week bleek dat de chauffeurs zelf ook veel plezier beleven aan de ritten. Er ontstaan in de auto leuke en zinvolle gesprekken. Voor sommige gebruikers van AutoMaatje is de rit het enige uitje van de dag en zijn ze blij een gesprek aan te kunnen gaan met de chauffeur. Ook zijn er al vele kopjes koffie samen gedronken. Chauffeur Ineke Thomasse reed afgelopen week een rit met een dorpsgenoot naar Winkelcentrum Woensel. Meneer moest nieuwe kleren hebben en eigenlijk ook wat kleding voor zijn vrouw kopen. Ineke ging mee shoppen. Dat er tijdens het shoppen ook even een pauze werd ingelast om samen een kopje koffie te drinken is iets wat spontaan ontstaat. De telefonistes van Berkenstaete nemen de telefoontjes aan als nieuwe klanten, nieuwe chauffeurs zich melden of als een rit wordt aangevraagd. De rit komt vervolgens bij coordinator Evelyn Kreukniet binnen die via SonenBreugelVerbindt chauffeurs benadert om te kijken wie de rit zou willen rijden. Als er een match is, wordt de klant teruggebeld en krijgt de naam door van de chauffeur die de rit gaat rijden. Ook hoort de klant dan hoeveel kilometer het ongeveer is zodat men kleingeld mee kan nemen om met de chauffeur af te rekenen. Automaatje kan gebruikt worden voor ritjes naar de huisarts, om koffie te kunnen gaan drinken bij een vriendin of om nog eens naar een plek te gaan waar iemand fijne herinneringen heeft. Zo ging één van de chauffeurs met een meneer van 90 jaar naar een fotozaak in Best omdat dat altijd zijn favoriete winkel was geweest, gaat een andere chauffeur met een mevrouw langs het graf op Wolfswinkel om vervolgens nog even een kopje koffie te drinken bij Thermae en wil een gebruiker van AutoMaatje voordat hij dood gaat heel graag nog langs een vriend in Aalst om hem nog één keer te spreken. In drie maanden tijd is AutoMaatje uitgegroeid tot een groot succes en het moge duidelijk zijn dat dit meer is dan een vervoersbedrijf. Er is juist het extraatje dat de chauffeur mee wandelt naar het graf, op verzoek mee naar binnen gaat bij de specialist of de chauffeur die twee uur de tijd heeft om met meneer in de fotozaak rond te lopen. Dat is de kracht van AutoMaatje. Wilt u ook gebruik maken van AutoMaatje? Of wilt u zich aanmelden als chauffeur? Neem contact op via 0499-209609 of mail naar: automaatje@sonenbreugelverbindt.nl

Foto: Chauffeurs van AutoMaatje met staand 4e van rechts: coordinator Evelyn Kreukniet. (foto: Tamara Taling)

Advertentie


Reacties


Advertentie


Meer nieuws


Zwerfafval overal!

Heel vaak zie ik het liggen in de berm, een lege plastic zak, een sigarettenpakje of een leeg frisdrank blikje of flesje. Het ziet er vies uit, het gaat stinken, dieren in de natuur eten ervan en worden ziek en het is volkomen onnodig.

La Dolce Vita in de top van de vijf beste Italiaanse restaurants

La Dolce Vita is genomineerd voor Restaurant Awards 2018. In diverse categorieën wordt de strijd gestreden. La Dolce Vita dingt mee als één van de vijf beste Italiaanse restaurants van Nederland.

Bloaskaken te zien op Omroep Brabant

In de zomer, toen weinig mensen nog aan carnaval dachten, kregen de Bloaskaken een telefoontje van Omroep Brabant of ze mee wilden werken aan een TV-programma over carnavalsmuziek. Het zou een serie programma’s worden over carnavalsmuziek door de jaren heen. Na een intakegesprek met de redactie wilde Omroep Brabant graag de Bloaskaken in het programma hebben als bekende Brabantse blaaskapel tussen al het zanggeweld. In november bracht een cameraploeg een bezoek aan een repetitie en werden muzikaal leider Dirk Keijzers en arrangeur Freddie Louwers geïnterviewd. Ook tijdens het optreden bij het smeltfeest van de ijsbaan op 7 januari heeft Omroep Brabant opnames gemaakt. Dit alles zal te zien zijn in het TV-programma “Van hoempapa tot hardstyle”. Het programma wordt uitgezonden op vrijdagavond om 18.00 uur en wordt de rest van de avond elk uur herhaald. De eerste twee uitzendingen zijn inmiddels geweest. Aanstaande vrijdag 26 januari zal de uitzending te zien zijn waarin de Bloaskaken hun opwachting maken. Stem die avond dus allemaal af op Omroep Brabant TV om onze muzikale trots tijdens de carnavalsdagen in actie te zien.

Tonpraters kregen ‘tips en tops’ van familie, vrienden en ervaren tonpraters

Maanden is er naar toegewerkt. Vanaf de zomer al komen de tonpraters wekelijks bijeen in La Sonnerie. Langzaam maar zeker kwam de buut tot stand en vorig weekend konden de tonpraters in een try-out kijken, voelen en horen hoe hun buut ontvangen werd door het publiek. De Kapelzaal zat vol met familie, vrienden, kennissen van de tonpraters. En ook oud-tonpraters waren aanwezig om hun feedback te geven op de optredens.

Tent stemt niet meer mee wie Ondernemer van het Jaar wordt

De genomineerden van de verkiezing van ‘De Ondernemer van het Jaar’ zijn bekend. Op 20 januari horen de genomineerden wie zichzelf ‘Ondernemer van het Jaar’ mag noemen. Ook zal die avond de ‘Starter van het Jaar’ bekend gemaakt worden. Dit jaar gaan de bezoekers in de tent niet stemmen, maar is het geheel aan de jury wie Ondernemer van het Jaar wordt.

“We hebben in ons dorp heel veel talent. Niet alleen op het podium, maar ook achter de schermen”

De zittingsavonden bieden de vele talentvolle zangers, tonpraters en dansers uit ons dorp een prachtig podium. Ook de muzikale groep ‘Son’s got talent’, bestaande uit Tijn Luijben, Esmée Kneppers, Bogus van Beers en Jordy Xhofleer, grijpt deze kans met beide handen aan. Zij worden alweer 3 jaar gecoacht door Marsha van der Aa, die zelf ook de ‘zittingsavond-fever’ te pakken heeft.