AutoMaatje is veel meer dan alleen maar iemand van A naar B brengen

Je moet best even slikken als je - tijdens een huisbezoek om een nieuwe klant in te schrijven voor AutoMaatje - hoort dat mevrouw al maanden aan huis gekluisterd zit, de muren op haar afkomen en ze o zo graag weer eens bij haar vriendin vier straten verderop op de koffie wil. Maar die paar honderd meter afstand is een barrière geworden sinds haar heupoperatie. Chauffeurs van AutoMaatje maken dergelijke bezoekjes mogelijk. ANWB AutoMaatje; een waardevol nieuw initiatief voor en door dorpsgenoten.
                                    
Ineke van Uden
01-02-2018, 23:17
AutoMaatje chauffeurs maken het voor minder mobiele dorpsgenoten mogelijk om weer midden in het leven te staan. De ene klant gebruikt AutoMaatje om naar een supermarkt gebracht te worden en vraagt de chauffeur mee de winkel in om samen boodschappen te doen. De ander vraagt bij AutoMaatje een rit aan om naar de huisarts, de kapper, de pedicure of naar het ziekenhuis te gaan. AutoMaatje kan meer bieden dan alleen de chauffeursdienst. De klanten van AutoMaatje vragen geregeld of de chauffeur bijvoorbeeld in het ziekenhuis mee wil lopen naar de controle-afspraak. En soms zelfs ook mee willen gaan bij het gesprek met de arts omdat twee mensen altijd meer horen dan één. Een chauffeur zal zich nooit opdringen. Als de klant zichzelf redt bij de arts, gaat de chauffeur echt niet ongevraagd mee naar binnen. Dan gaat hij of zij een kopje koffie drinken of even de krant lezen. AutoMaatje wordt steeds meer een bekend begrip binnen Son en Breugel. Wat dat betreft weet initiatiefnemer SonenBreugelVerbindt wel hoe ze dit soort zaken aan moet pakken. Het succes zingt zich rond. Wekelijks heeft coordinator Evelyn Kreukniet weer nieuwe aanmeldingen van nieuwe klanten én nieuwe chauffeurs. Inmiddels zijn er 126 klanten ingeschreven bij AutoMaatje en zijn er al 40 chauffeurs die hun diensten aanbieden. Een chauffeur rijdt met zijn eigen auto en krijgt een kilometervergoeding van 30 cent per kilometer. Dat rekent de klant aan het einde van de rit met de chauffeur af. Chauffeurs worden er niet rijk van. Ze doen het omdat ze plezier hebben in het vervoeren van minder mobiele mededorpsgenoten. Tijdens een chauffeurs-avond afgelopen week bleek dat de chauffeurs zelf ook veel plezier beleven aan de ritten. Er ontstaan in de auto leuke en zinvolle gesprekken. Voor sommige gebruikers van AutoMaatje is de rit het enige uitje van de dag en zijn ze blij een gesprek aan te kunnen gaan met de chauffeur. Ook zijn er al vele kopjes koffie samen gedronken. Chauffeur Ineke Thomasse reed afgelopen week een rit met een dorpsgenoot naar Winkelcentrum Woensel. Meneer moest nieuwe kleren hebben en eigenlijk ook wat kleding voor zijn vrouw kopen. Ineke ging mee shoppen. Dat er tijdens het shoppen ook even een pauze werd ingelast om samen een kopje koffie te drinken is iets wat spontaan ontstaat. De telefonistes van Berkenstaete nemen de telefoontjes aan als nieuwe klanten, nieuwe chauffeurs zich melden of als een rit wordt aangevraagd. De rit komt vervolgens bij coordinator Evelyn Kreukniet binnen die via SonenBreugelVerbindt chauffeurs benadert om te kijken wie de rit zou willen rijden. Als er een match is, wordt de klant teruggebeld en krijgt de naam door van de chauffeur die de rit gaat rijden. Ook hoort de klant dan hoeveel kilometer het ongeveer is zodat men kleingeld mee kan nemen om met de chauffeur af te rekenen. Automaatje kan gebruikt worden voor ritjes naar de huisarts, om koffie te kunnen gaan drinken bij een vriendin of om nog eens naar een plek te gaan waar iemand fijne herinneringen heeft. Zo ging één van de chauffeurs met een meneer van 90 jaar naar een fotozaak in Best omdat dat altijd zijn favoriete winkel was geweest, gaat een andere chauffeur met een mevrouw langs het graf op Wolfswinkel om vervolgens nog even een kopje koffie te drinken bij Thermae en wil een gebruiker van AutoMaatje voordat hij dood gaat heel graag nog langs een vriend in Aalst om hem nog één keer te spreken. In drie maanden tijd is AutoMaatje uitgegroeid tot een groot succes en het moge duidelijk zijn dat dit meer is dan een vervoersbedrijf. Er is juist het extraatje dat de chauffeur mee wandelt naar het graf, op verzoek mee naar binnen gaat bij de specialist of de chauffeur die twee uur de tijd heeft om met meneer in de fotozaak rond te lopen. Dat is de kracht van AutoMaatje. Wilt u ook gebruik maken van AutoMaatje? Of wilt u zich aanmelden als chauffeur? Neem contact op via 0499-209609 of mail naar: automaatje@sonenbreugelverbindt.nl

Foto: Chauffeurs van AutoMaatje met staand 4e van rechts: coordinator Evelyn Kreukniet. (foto: Tamara Taling)

Advertentie


Reacties


Advertentie